onsdag 12 augusti 2009

Paj med rödbetor och getost

Jag är galen i färska rödbetor, skulle kunna äta dem till frukost, lunch och middag.
Eftersom jag även älskar getost och kombinationen rödbetor och getost är perfekt så kommerhär ett recept på en av mina älsklingspajer:)
Koka ett knippe rödbetor i lättsaltat vatten tills dom blir mjuka.
Låt svalna och ta bort skalet, skär i bitar.
Under tiden betorna kokar så gör pajdegen, jag använder 100 g margarin, 3 dl dinkelmjöl, 2 msk iskallt vatten. Arbeta ihop degen och ställ in den i kylen en stund. Kavla ut degen i en pajform, stick hål med en gaffel och ställ den kallt en liten stund igen.
Lägg betorna i pajformen och in i ugnen på 200 grader i ca 5 minuter. Gör en äggstanning på 3 ägg och 3 dl vispgrädde, vispa ihop och smula ner en rejäl bit getost. Salta och peppra. Häll blandningen över betorna i formen och in i ugnen i ca 20-25 minuter (tills den fått fin färg och "stannat")

2 kommentarer:

  1. Rödbetor och getost är ju super ihopp. =)

    SvaraRadera
  2. Jag har fått knäppen på rödbetor i år. Det är så hjumlans gott :)

    SvaraRadera