söndag 7 juni 2009

Key Limepie

Jag har otroligt starka minnen från sommaren -97 i Florida, Key West och denna gudomliga paj som serverades i varenda gatuhörn. Att återskapa den är inte lätt, solmogna limefrukter, värmen, solen och miljön gjorde nog sitt till, men här är ett försök som vart helt ok;

60 g margarin
drygt 1/4 paket digestivekex (140g)
3 ägg
1 burk kondenserad mjölk, ca 400 g. Finns som konserv.
3 st limefrukter, rivet skal och pressad saft
3 msk socker

Smält margarinet och blanda med krossade digestivekex. Tryck ut blandningen i en pajform med löstagbar kant och låt stå i kylskåp i ca 15 minuter.
Sätt ugnen på 175 grader (varmluft 160 grader). Skilj äggulorna från äggvitorna. Vispa ihop äggulor med den kondenserade mjölken och blanda i limesaft och limeskal. Häll blandningen i pajformen och grädda i ugnen i ca 15-20 minuter - tills fyllningen har stelnat.
Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt socker, lite i taget. Bred ut marängsmeten över pajen och grädda ytterligare ca 5-7 minuter, tills ytan fått fin färg. Låt pajen svalna innan den serveras.




4 kommentarer:

  1. Jag har också många goda minnen från Key West.(1992) Bland annat det här: Efter att ha serverats och druckit blaskigt och svagt amerikanskt kaffe i en veckas tid så kunde man där få sig en kopp koffeinrik espresso som åtminstone tillfälligt kunde lindra min svenska kaffeabstinens.

    SvaraRadera
  2. Usch ja, kaffet - det hade jag helt glömt bort.

    SvaraRadera
  3. Måste testa den här pajen.Den verkar somrig. Fler recept hittar du på min nystartade blogg:
    gottochenkelt.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Vad kul, jag ska genast in och titta!

    SvaraRadera