söndag 21 juni 2009

Marängjordgubbstårta

Oj vad trögt det varit att blogga den senaste tiden, jag ska skärpa mig - lovar.

Nu är midsommarhelgen snart slut och vi har faktiskt, trots regnskurar, både dansat runt midsommarstången och ätit utomhus ("det är väl sånt här väder det ska vara på midsommar" påpekade min son klokt när jag grymtade åt regnet)
Sill, färskpotatis och jordgubbar har varit tongivande kan jag säga.
Här kommer receptet på mitt bidrag till knytkalaset; Marängjordgubbstårta

4 st äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk majsstärkelse
1 tsk vinäger
3 dl vispgrädde
1 liter jordgubbar

Vispa äggvitor till hårt skum med elvisp. Rör i socker, vaniljsocker, vinäger och majsstärkelse, fortsätt och vispa tills smeten är tjock och blank.
Bred ut smeten i två runda formar med löstagbar kant, alternativt i en långpanna med bakplåtspapper (som sen delas på mitten till två bottnar). Grädda i ugnen i 45 minuter i 130 grader i varmluftsugn (150 i vanlig ugn), låt stå i eftervärme i ca 15 minuter. Låt marängen svalna helt.
Lägg på ett lager med vispgrädde och skivade jordgubbar, på med nästa botten och ett nytt lager med vispad grädde och jordgubbar.



MUMS!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar