söndag 24 maj 2009

Pizzakväll

I går kväll sov Calles kompis över, vad passar då bättre än hemgjord pizza där var och en får välja sin egen fyllning?


Det här receptet på pizzadeg räcker till två långpannor. Jag har i vanlig ordning bytt ut allt mjöl till dinkelmjöl, men jag undrar om det inte just i detta fall faktiskt skall vara vanligt vetemjöl?

Här är grundreceptet

25 g jäst
2 msk honung
6 1/4 dl ljummet vatten
8 1/2 dl vetemjöl special
7 dl vetemjöl
1 1/2 msk salt

Lös jäst och honung i hälften av det ljumma vattnet.
Häll mjöl och salt i en hög på bänken (eller i en STOR skål). Gör en grop i mitten. Häll jästvätskan i gropen och arbeta in den i mjölet med händerna. Häll andra hälften av vattnet i mitten och arbeta in det i mjölet till en fuktig deg.
Knåda! Arbeta med degen i ca 5 minuter och tillsätt mer mjöl om det behövs.

Jag älskar att abeta med händerna, använder aldrig matberedaren eller degkrokar (som så klart går bra), nej jag vill känna mig som en riktig pizzabagare med mjöl och deg överallt:-)


Låt degen jäsa till dubbel storlek (brukar ta 40 - 60 minuter) på ett varmt dragfritt ställe.
Under tiden degen jäser så fixar du fyllningen, ta det du gillar och det fina är ju som sagt att alla får som dom vill ha det.
När degen jäst klart så dela den i två bollar, mjöla en arbetsyta och kavla. Degen skall vara 3/4 cm tjock, lägg den på långpannan med bakplåtspapper och lägg på fyllning. Det räcker att pizzan efterjäser ca 10 min med fyllning och sen in i ugnen, ca 10 minuter i 240 grader. Pizzan är klar när degen ser knaprig och gyllengul ut och fyllningen är gräddad. Ät så snart som möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar