söndag 24 maj 2009

Risotto på bovete, Boveteotto

Nej, nu behöver min mage vila från pizza, snickersrutor och rabarberpajer. Herregud, sommaren närmar sig med sjumilakliv och jag är inte i bikiniform, långt där i från.

Här kommer ett tips på en kokbok med underbara vegetariska recept

"PEACE LOVE and FOOD" av Renée Voltaire.

Renée är min köksgud när det gäller vegetarisk mat, hon ger så bra tips på enkel och nyttig mat för både kropp och själ, självklart ekologiskt. Hon skriver att boken handlar om "Mat som är så god, vacker och nyttig för kroppen att själen har lust att bo i den" Vackert eller hur...
Receptet på min lunch är taget därifrån och anpassat efter vad jag har hemma.

"Min boveteotto" (räcker till två personer)

1,5 dl skalat helt bovete
1 msk grönsaksbuljong (jag använder Lanbuljong från Renée Voltaire)
olivolja
curry
spiskummin
sambal olek
2 dl strimlad vitkål
soja eller Tamari
ev. salt och peppar

matlagingsyoghurt
ingefära
vårlök

Skölj bovetet i hett vatten och sen i kallt. Koka ca 10-15 minuter tillsammans med buljongen.
Hetta upp olivolja i en panna och fräs curry, spiskummin och sambal. Lägg i den strimlade vitkålen, ringla över Tamari och läggi bovetet, vänd runt och tillsätt ev lite mer vatten. Smaka av med salt och peppar.

Blanda ihop yoghurt med hackad ingefära och hackad lök.

Servera boveteotton med yoghurtdipp på toppen.









2 kommentarer:

  1. Hmm, den där boken saknar jag i mitt kokboksbibliotek. Kanske värd att inhandlas alltså? (Om den forfarande finns föstås...)
    Tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, den är kanon. Jag så den på min ICA affär för inte alls så länge sedan, så den finns nog att köpa.

    SvaraRadera