tisdag 21 april 2009

Chokladbollar med sesamfrön

Oj vilken dag! Jag vaknade full med energi i morse, himlen var klarblå och molnfri. "Idag blir det cykel till jobbet". Det är vad jag tänkt göra i vår, cykla så ofta som möjligt till jobbet, för att få motion, bli av med lite av "trivselvikten" och såklart vara miljövänlig. Jag har ca 1 mil enkel resa till mitt jobb. Sagt och gjort, jag åt en ordentlig frukost och gav mig iväg på cykeln, men glömde titta på termometern... Det var ju iskallt ute, har aldrig frusit så mycket som idag.
Så i ett försök att få upp värmen, i alla fall i själen (och nu struntar jag totalt i trivselvikten) så har jag och sonen bakat chokladbollar, mums! Så här fina blev dom.






3 dl havregryn
100 g smör eller margarin
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
3 msk kallt starkt kaffe
(jag "smyger" i 1 msk krossade linfrön även här...)

strösocker eller sesamfrön

Blanda allt till en smet, forma till fina bollar och rulla dem i strösocker eller i sesamfrön för lite mindre söta bollar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar