måndag 13 april 2009

Lasagne

I kväll åt vi Lasagne, det är alltid en rätt som går hem hos oss. Den går ju att variera i det oändliga, min favorit är vegetarisk, men i kväll blev det standard med köttfärssås.

Mitt knep när jag gör köttfärssåsen är att alltid avända hela burktomater, eller ännu bättre hela körsbärstomater på burk. Koka köttfärssåsen länge, minst en timma, tillsammans med fräst lök och vitlök, torkad oregano, lagerblad, salt och peppar och ev en gnutta sambal olek. När den puttrat klart så mosar jag de hela tomaterna med en gaffel och då rinner den goda tomatsaften ut som nu är söt och mustig, inte alls så där besk som krossade tomater kan vara.



Bechamelsåsen gör jag på smör, mjöl, standardmjölk, salt, vitpeppar och muskot enligt standard recept. Jag lägger ett lager bechamelsås i botten på formen, sen varvar jag med lasagneneplattor, köttfärssås och bechamelsås. Sista lagret skall vara bechamelsås och överst riven ost. I ugnen ca 20 - 25 minuter i 200 grader. Dekorera med basilikablad och servera med en grönsallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar