onsdag 15 april 2009

Stressig vardag

Nu är det en sån här vardag igen, då jag har noll fantasi på middagsmat. Kommer hem vid sent från jobbet och min son skall iväg på träning. Nu är det bråttom att få fram mat!! Självklart finns inget färdigt i frysen "bara att värma på", jag har inte hunnit handla, till och med resterna börjar ta slut (vilket är bra...).
Jag efterlyser verkligen snabba enkla recept för sådana här dagar, hur gör ni???

Tillslut blev det ugnspannkaka med bacon och lingonsylt, jag smög i lite krossade linfrön och rivna morötter i smeten i ett tappert försök att göra det lite nyttigare och använde dinkelmjöl.

1 pkt bacon
4 dl dinkelmjöl
8 dl mjölk
4 st ägg
1 msk krossade linfrön
1 morot riven
Rårörda lingon

Skär bacon i små bitar, lägg dem i en långpanna och sätt in långpannan i ugnen som står på 225 grader. Gör under tiden smeten. Vispa ihop mjöl, hälften av mjölken till en klimpfri smet. Häll i resten av mjölken, äggen, linfrön och riven morot och vispa. Häll i smeten i den varma långpannan med baconen. Låt stå i ugnen i ca 25 minuter. Anledningen till att ugnen skall vara varm är att pannkakan blir fluffigare då :).
Servera med rårörda lingon eller ännu bättre, hemkokt lingonsylt.

2 kommentarer:

  1. Måste skratta!! ha ha!! Ser att det där "smyget" går i arv... Kommer i håg chokladpankaker med morötter...

    SvaraRadera
  2. Usch ja, är det åldern tro?? Men smyget blir inte upptäkt än efersom inte C steker sina pannkakor själv.

    SvaraRadera